Still Breathing - Green Day 和訳してみた

www.youtube.com

*****************************************************************************************

I'm like a child looking off on the horizon

水平線を見つめている子供のように

I'm like an ambulance that's turning on the sirens

サイレンを鳴らす救急車のように

Oh, I'm still alive

 僕はまだ生きている

 

I'm like a soldier coming home for the first time

初めて家に帰った兵士のように

I dodged a bullet, and I walked across a landmine

弾を避けて、地雷原を歩いてきた

Oh, I'm still alive

僕はまだ生きている

 

Am I bleeding?

血を流しているだろうか

Am I bleeding from the storm?

嵐が来て、血を流しているだろうか

Just shine a light into the wreckage, so far away, away

難破船を照らし出してくれ、遠くまで

 

'Cause I'm still breathing

僕はまだ生きているから

'Cause I'm still breathing on my own

僕はまだ自力で生きているから

My head's above the rain and roses

雨にも薔薇にも振り回されず

Making my way away

進んでいるんだ

 

'Cause I'm still breathing

僕はまだ生きているから

'Cause I'm still breathing on my own

僕はまだ自力で生きているから

My head's above the rain and roses

雨にも薔薇にも振り回されず

Making my way away

進んでいるんだ

 My way to you

君へと 

 

I'm like a junkie tying off for the last time

これで最後と腕を縛る麻薬中毒者みたいに

I'm like a loser that's betting on his last dime

最後の小銭を賭ける負け犬みたいに

Oh I'm still alive

僕はまだ生きている 

 

I'm like a son that was raised without a father

父親なしで育てられた息子みたいに

I'm like a mother barely keeping it together

なんとか持ちこたえている母親みたいに

Oh, I'm still alive

僕はまだ生きている 

 

Am I bleeding?

血を流しているだろうか

Am I bleeding from the storm?

嵐が来て、血を流しているだろうか

Just shine a light into the wreckage, so far away, away

難破船を照らし出してくれ、遠くまで

 

'Cause I'm still breathing

僕はまだ生きているから

'Cause I'm still breathing on my own

僕はまだ自力で生きているから

My head's above the rain and roses

雨にも薔薇にも振り回されず

Making my way away

進んでいるんだ

 

As I walked out on the ledge

僕が崖を去ったから

Are you scared to death to live?

生きることが死ぬほど怖いのかい

I've been running all my life

今までの人生を走り切って来たのは

Just to find a home that's for the restless

じっとしていられなくて落ち着く所を探していたんだ

And the truth that's in the message

言葉の中の真実を探していたんだ

Making my way away, away

  自分の道を進みながら

 

'Cause I'm still breathing

僕はまだ生きているから

'Cause I'm still breathing on my own

僕はまだ自力で生きているから

My head's above the rain and roses

雨にも薔薇にも振り回されず

Making my way away

進んでいるんだ

*****************************************************************************************

 

- look off(主に遠くに)目をやる

-dodged: 素早く避ける(ドッジボールの語源)

-shine a light on A: Aを照らし出す

-tie off: 結んでとめる

-dime: 10セント

-ledge:

-be scared to death: 死ぬほど怖い

-restless: そわそわした、落ち着きがない